Proiectul NeoNlitic, care propune reinterpretarea în viziune contemporană a esteticii culturilor Cucuteni şi Hamangia, va putea fi vizionat, de duminică până pe 28 noiembrie, la Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR). Potrivit unui comunicat al Asociaţiei Wood Be Nice, organizatorul evenimentului, transmis, luni, AGERPRES, vernisajul va avea loc pe 14 noiembrie şi va putea fi vizionat online atât pe pagina de Facebook a NeoNlitic, cât şi pe cea a MNIR. Aflat la cea de-a doua ediţie, NeoNlitic reuneşte 21 artişti din România, Regatul Unit şi Belgia, ca şi expozanţi români invitaţi. Aceştia aduc la un loc lucrări de mixed media, instalaţii luminoase, sculpturi din lemn, răşină, metal, picturi, obiecte din ceramică şi material textil, animaţie şi video mapping, toate creaţiile având ca sursă de inspiraţie motivele estetice ale culturilor preistorice: Hamangia, Cucuteni-Trypillia şi Gumelniţa. De asemenea, vor fi expuse 21 de artefacte, plastică antropomorfă şi ceramică neo-eneolitică din patrimoniul MNIR, exponate inedite cu valoare istorică şi estetică. NeoNlitic este un proiect iniţiat de Wood Be Nice, atelier de fotografie pe lemn, colaj şi design de obiect, în anul 2018, cu scopul de a prelua elemente artistice străvechi şi de a valorifica patrimoniul cultural comun şi estetica civilizaţiilor primitive ale căror vestigii au fost descoperite pe teritoriile celor trei ţări. Prima ediţie din 2018 a constat în două documentări pe teren şi întâlniri de lucru, patru workshop-uri destinate networking-ului activ între creatori, artişti, arheologi, makeri şi persoane implicate în industriile creative şi culturale şi patru expoziţii în Bucureşti (Institutul Cultural Român), Braşov (Visssual), Timişoara (Galeria Subterană) şi Buzău (Muzeul Judeţean). Ediţia a reunit 16 artişti naţionali şi internaţionali, care au adus la un loc peste 30 de lucrări. În 2018, NeoNlitic a urmărit reinterpretarea esteticii culturilor Cucuteni şi Hamangia în viziune contemporană, doi ani mai târziu explorarea creativităţii preistorice depăşind hotarele României şi "ţintind" la apropierea unor culturi vecine pe fondul unui trecut artistic împărtăşit. "Ce-a de-a doua ediţie a proiectului continuă cercetarea esteticii Cucuteni, dar pe teritoriul Ucrainei, unde e cunoscută sub numele de Tripolie, precum şi a culturii Hamangia – faza târzie, în Bulgaria. Acest amplu demers internaţional a implicat documentări pe teren ale civilizaţiilor neolitice din spaţiile român, bulgar şi ucrainean şi cooptarea unor artişti din cele trei ţări în calitate de participanţi activi. Iniţiativa a culminat cu o primă expoziţie, la Muzeul Regional de Istorie din Varna, Bulgaria (9 – 16 octombrie), urmată de o a doua, la Galeria Vernissage din Cernăuţi, Ucraina (26 – 31 octombrie)", precizează sursa citată. Expoziţia NeoNlitic este curatoriată de Mihaela Ion, manager cultural cu o experienţă de peste 15 ani în domeniul industriilor creative şi culturale internaţionale. Biletele pentru vizitarea MNIR pot fi achiziţionate direct de la casa de bilete a muzeului, programul de vizionare fiind de miercuri până duminică, între orele 9,00 – 17,00. Proiectul este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. AGERPRES este partener media al evenimentului. Potrivit organizatorilor, pe durata vizitării expoziţiei, în cadrul muzeului trebuie respectate regulile sanitare, respectiv purtarea corespunzătoare a măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, verificarea temperaturii de către reprezentantul muzeului, utilizarea dozatoarele cu dezinfectant. Accesul în muzeu este permis la un interval de 5 minute, în grupuri de maximum 3 persoane (cu excepţia familiilor cu 2 sau mai mulţi copii). Căile de acces, precum şi sensul de circulaţie în interiorul muzeului au fost diferenţiate conform semnalizărilor de separare a fluxurilor: intrare / ieşire, iar spaţiul expoziţional delimitat prin realizarea unor trasee pe care publicul este rugat să le urmeze. Vizitatorii sunt sfătuiţi să respecte instrucţiunile personalului. AGERPRES/(AS – autor: Daniel Popescu, editor: Florin Marin, editor online: Anda Badea)