Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a lansat o licitaţie deschisă ce are ca obiect implementarea unui model naţional de transport (MNT), prin actualizarea şi detalierea celui aferent anului 2019, pentru transportul de călători pe calea ferată şi definirea obligaţiei de serviciu public de transport feroviar de călători. Valoarea totală estimată a contractului de servicii de consultanţă se ridică la 1,912 milioane de lei. Criteriul luat în calcul pentru atribuirea contractului este cel mai bun raport calitate – preţ. "Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) este responsabilă de implementarea, până la data de 30.09.2021, a unui model naţional de transport şi de definirea Obligaţiei de Serviciu Public (OSP) de transport feroviar public de călători până cel târziu la data de 31.12.2021. Obligaţia de Serviciu Public (OSP) se concretizează în Lista trenurilor de călători pentru care operatorii de transport feroviar de călători, primesc compensaţie de la bugetul de stat în baza contractelor de serviciu public şi a actelor adiţionale la acestea încheiate cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în condiţiile legii. Criteriile minime care vor fi luate în considerare în stabilirea Obligaţiei de Serviciu Public (OSP) sunt următoarele: numărul de călători ce utilizează modul de transport feroviar; configuraţia geografică a reţelei feroviare din România; amplasarea staţiilor CF şi elementele infrastructurii feroviare; frecvenţa serviciului de transport; zona de captare; numărul potenţial de călători (inclusiv cei atraşi de la alte moduri de transport); viteza medie; rute/moduri alternative de deplasare; preţul legitimaţiilor de călătorie", se menţionează într-un anunţ publicat de ARF pe site-ul de licitaţii. Potrivit sursei citate, instrumentele necesare şi metodologia pentru a stabili volumul de călători la nivel de rută de transport/linie şi operator de transport se vor baza pe Modelul Naţional de Transport (MNT), implementat în software-ul de planificare şi modelare în transporturi INRO-EMME, actualizat şi detaliat corespunzător, care în prezent este deţinut de Biroul Implementare Master Plan din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor. "Astfel, obiectul achiziţiei va constă în patru componente (sarcini) principale: 1. Actualizarea şi detalierea MNT la nivelul anului de bază 2019; 2. Restructurarea funcţională a MNT pentru a corespunde obiectivelor proiectului; 3. Stabilirea Obligaţiei de Serviciu Public (OSP) de transport feroviar public de călători pentru anul 2022, având în vedere Avizul Consiliului Concurenţei nr. 2103/12.02.2020 şi generarea de rapoarte din MNT pentru următorii 4 ani, privind stabilirea OSP; 4. Instruirea şi pregătirea personalului din cadrul ARF ce va gestiona MNT şi va participa pe viitor la generarea OSP. Cele patru componente/sarcini sunt obiective inseparabile ale contractului de achiziţie publică care face obiectul prezentei proceduri de atribuire. Structura de bază a modelului (MNT) este prezentată în Master Planul General de Transport. Intervenţiile specifice pe care Modelul Naţional de Transport (MNT) este capabil să le modeleze includ: impactul schimbărilor economice (PIB, venit, grad de motorizare) şi sociale (nivelul şi distribuţia populaţiei), variaţii ale cererii de transport; modificări ale infrastructurii; noi servicii de transport public (TP); politici ce includ: tarife diferenţiate pentru transportul feroviar şi cel aerian; internalizarea costurilor externe de transport; politici legate de modificarea climei (subvenţii pentru modurile de transport cu emisii reduse); introducerea taxelor de drumuri; gradul de motorizare şi legătura sa cu nivelul de taxare", se precizează în anunţul ARF. Durata contractului este de 10 luni de la data atribuirii. Proiectul va fi finanţat din fonduri ale Uniunii Europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM). "ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar. Achiziţia este prevăzută să fie componentă într-un proiect cu finanţare europeană nerambursabilă, iar finanţarea să fie asigurată din POIM (perioada de programare 2014 – 2020) şi de la bugetul de stat (componenta de cofinanţare). Finalizarea procedurii de atribuire prin semnarea contractului de achiziţie publică este condiţionată de: obţinerea aprobării necesare asigurării cofinanţării de la bugetul de stat; semnarea contractului de finanţare din fonduri externe nerambursabile cu Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC). În cazul în care, indiferent de motive, obţinerea finanţării nerambursabile (FEN) din POIM/aprobarea cofinanţării de la bugetul de stat (BS) nu se realizează, autoritatea contractantă (ARF) va aplica prevederile art. 212 alin. 1 lit. c) de la Secţiunea a 12-a "Finalizarea procedurii de atribuire" din Legea 98/2016, actualizată, fiind imposibilă încheierea contractului de achiziţie publică", se mai spune în anunţ. Achiziţia nu intră sub incidenţa acordului privind achiziţiile publice. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 6 ianuarie 2021, ora 15:00, în aceeaşi zi urmând ca acestea să fie deschise.AGERPRES/(AS – autor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Simona Aruştei)