În perioada 28.10.2019- 01.11.2019 am participat la un curs de formare continuă în cadrul proiectului de mobilitate Erasmus ,,Profesori pregătiți, elevi prezenți- investim pentru prevenirea și stoparea abandonului școlar’’, desfășurat în Helsinki, Finlanda unde am avut oportunitatea de a-mi îmbogăți atât experiența personală – acumularea de noi cunoștințe teoretice și practice cât și experiența personală – vizitarea unor obiective turistice cu o valoare deosebită.
Cursul s-a desfășurat pe o perioadă de 5 zile sub atenta supraveghere a formatorului Linas Starselskis o persoană deschisă, calmă și răbdătoare care prin atitudinea sa ne-a încurajat să depășim bariera lingvistică și să ne exprimăm propriile opinii. Scopul acestui curs a fost acela de a ne oferi o imagine complexă și completă a fenomenului de abandon școlar, de a ne prezenta eficiența anumitor metode în acțiunea de prevenire a abandonului școlar, de creștere a motivației pentru învățare a elevilor.
Prima zi de curs a început cu un exercițiu de prezentare personal vizând cunoașterea membrilor grupului, urmat de prezentarea școlilor partenere.
O altă activitate desfășurată sub forma unei discuții libere a avut la bază problemele cu care ne confruntăm în meseria noastră, în școala noastră și a urmărit identificarea lucrurilor care stau / nu stau în puterea noastră de a le schimba. Tot în prima zi am aflat informații despre principiile de bază ale sistemului educational finlandez.
În a doua zi am învățat despre metoda Fishbone care este utilizată pentru identificarea cauzelor de bază ale unor probleme, în cazul nostru a abandonului școlar.
Activitatea celei de-a treia zile a cursului a constat într-o vizită la Școala XXI din Tallinn, Estonia unde am participat la un atelier de robotică și o vizită la Colegiul Englez din Tallinn, Estonia. Am descoperit în exemplele practice care ne- au fost oferite, că rezultatele bune se obțin în acele activități care vin în întâmpinarea interesului elevilor, acolo unde ei sunt implicați și simt că pot să schimbe ceva fie prin atitudinea lor fie prin produsele muncii lor. Elevii se întreabă ce pot ei să facă/ cum pot ei schimba ceva? cum pot ajuta? și încercarea de a răspunde la aceste întrebări constituie ,, motorul’’care pune în funcțiune nevoia de învățare. Astfel, sub îndrumarea dascălilor ei se mobilizează, se informează citind, își împart sarcini, creează un produs și nu se opresc aici. În funcție de problema adusă în discuție pot organiza (și sunt susținuți) acțiuni de conștientizare a membrilor comunității.
A patra zi de curs am vizitat Școala primară Simonkallio din Vantaa, Finlanda aflată la 15 km de Helsinki. Aici am aflat cum funcționează cel mai performant sistem de învățământ din lume care se referă la egalitatea de șanse pentru toți copiii, indiferent de mediul socio-economic din care aceștia provin. Se pune accent pe științe și pe practică, sistemul de valori al finlandezilor are la bază educația, nu acumularea de bunuri. Elevilor li se asigură un prânz gratuit și transport gratuit dacă locuiesc la mai mult de 5 km de școală.
Și cum tot ce este frumos trece repede, cursul a ajuns la final. În ultima zi am avut evaluarea după care ne-au fost înmânate certificatele de participare, am schimbat adrese, amintiri și ne-am fotografiat cu toată echipa.
Atmosferă fantastică, colegi minunați alături de care am format o adevărată familie sunt cuvintele care fac experiența Erasmus să fie una dintre cele mai impresionante! Mulțumesc pentru această oportunitate de care îmi voi aminti întotdeauna cu drag!
Publicare Advertoriale Educatie si Cultura